Renovatie - Autoladder 752

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Renovatie

Februari 2018

Eindelijk is het dan zover.
De nieuwe spindel is klaar.
De spindel wordt gebruikt om de ladder op te kunnen richten.
De afgelopen tijd hebben we ondermeer besteed aan het demonteren van de oude, doormidden gezaagde spindel te verwijderen.
Daarna zijn we op zoek gegaan naar een bedrijf dat een nieuwe kon draaien.
Die is nu binnen, en kunnen we na gaan denken hoe we deze gaan monteren en weer werkend gaan krijgen.
Gaat nog een hele klus worden, maar wel een leuke klus om te doen.
Augustus 2016

Er was nog een vervelend probleem met de radiateur die het nodig vond om na enige inspanning van de motor stoom af te gaan blazen. 
Dit probleem is nu opgelost, waarna Andre een vlekkeloze testrit heeft uitgevoerd van ongeveer een uur.  
Deze mijlpaal is voor het bestuur aanleiding om een “vriendenbijeenkomst” te organiseren. 
De Vrienden van de Autolader 752 kunnen dan onder het genot van een drankje en een hapje met eigen ogen zien hoe onze nieuwe “oude 752” er momenteel uitziet. 
We hopen natuurlijk dat het weer het toelaat om wat rondritjes te gaan maken. Op zondag 25 september zijn jullie van   14.30 uur tot 16.30 uur met partner van harte welkom bij onze “kazerne”.
9 MAART 2016

Vandaag is de 752 naar de keuring gegaan en hebben we wat te vieren.

Hij is goedgekeurt en mag de weg weer op.

Het is niet zo dat we niets meer te doen is in het opknappen van de 752 maar nu kunnen we er in ieder geval mee op pad.
Het heeft een hele tijd gekost en een hoop doorzettingsvermogen gekost, maar nu is het dan zover.

Mannen hartelijk dank voor die jaren van inspanning en niet opgeven.
Op de rollebank
November 2015

Eindelijk!
Het is zover!
De laatste kleine puntjes die we nog op moesten lossen namen wat meer tijd in beslag.
Lastig te vinden wat de oorzaak was en wat de oplossing.

Maar nu is het zover, alles is opgelost.
We hebben al een voorkeuring gehad, dus nu moet hij soepel door de keuring gaan lopen.
Het is nu zaak een afspraak te maken en een tijdelijk onderdak in de buurt van de keuring te vinden.
Helemaal zelf die kant op rijden vinden we nog wat te riskant.

Eerst maar keuren en dan kunnen we langzaam beginnen met het maken van kilometers.

Het keuren zal in ieder geval 2016 worden.

Wij wensen iedereen prettige feestdagen en tot volgend jaar.
De eerste proefrit
21 juni 2015

Vandaag hebben we onze eerste proefrid kunnen maken.
Zoals verwacht zijn er nog wel wat puntjes aan te passen voordat hij naar de keuring kan,
maar als dat een beetje loopt kan het snel gaan.
Voor ons is dit in ieder geval een belangrijke mijlpaal.
Juli 2015

Het is bloedhhet buiten, maar vandaag is de dag van het spuiten.
Eerst het rood en daarna (woensdag) het wit.
Hier zal hij van opknappen.
Weer een mijlpaal in het opknappen van de ladder.

Juni 2015

Nu de wagen voor het grootste deel klaar is, zijn we aan het schuren geslagen.
Al het plaatwerk is inmiddels een aantal malen geschuurd met schuurpapier van verschillende korrelgrote.
We zijn druk bezig om alles af te plakken zodat hij binnenkort gespoten kan gaan worden.

Dan nog de laatste puntjes op de I. Het laatste restje lucht uit de remmen, de ontsteking bijstellen.
Daarna naar de keuring. 
Daarmee hopen wij hem binnen een paar maanden weer op de weg te hebben.
November 2014

We zijn er bijna helemaal klaar voor, de auto rijdt alleen nog wat probleempjes met de vacuüm rembekrachtiging. verder doet alles het weer en kunnen we gaan beginnen met proef te rijden zodra het weer een beetje mee zit. Het is een open wagen dus zit je niet echt te wachten op regen en kou.
Ondertussen hebben we het laatste feest gehad van het oude korps Burgerplicht en zijn alle oude burgerplicht zaken naar de ladder overgegaan.
Februari 2014

Het was een hele klus om de nieuwe remcilinders weer werkend te krijgen. Ze zaten er goed in maar hoe stel je ze af, beschrijvingen zijn niet meer te vinden. Een hele tijd zijn we aan het zoeken geweest, en van alles hebben we geprobeerd, maar uiteindelijk is het gelukt. De remmen werken weer. Alleen het fijne afstellen moet nog. Ook alle verlichting werkt weer, alleen de dimschakelaar voor het licht moet nog gemonteerd worden. We hebben zelfs al weer nieuwe zwaailichten gemonteerd. De buitenkant ziet er een stuk beter uit. Al het aangekoekte vuil is verwijderd, alle kastjes zijn opnieuw geschilderd en zo ook al het verdere houtwerk. We hebben de motor laten lopen en die loopt als een zonnetje. Er zijn nog wel wat puntjes zoals een lekke pakking van het luchtfilter, maar die worden binnenkort verholpen. Het gaat nu langzaam tijd worden om hem weer op zijn wielen te zetten en te gaan kijken wat hij rijdend doet. Onzekerheid is er nog over de koppeling.
Augustus 2013

De nieuwe remcilinders zitten op de achterwielen, dat was een flinke tegenvaller. De remcilinders konden niet gereviseerd worden dus hebben wij voor beide achterwielen nieuwe remcilinders moeten komen. Er is nu alleen nog een pakking die vervangen moet worden, maar dan zijn de remmen eindelijk klaar, kunnen de wielen er op en kan de motor gestart worden. Dat gaat de komende week gebeuren. Ondertussen is ruimte rond de achterlichten gespoten en kunnen ook die volgende week gemonteerd worden.

De zitting en de rugleunigen van de voorbank zijn opnieuw bekleed en erg mooi geworden. Het is bijna zonde om er op te gaan zitten. Alle luiken zitten weer op hun plek en de kastjes zijn opnieuw van een laagje verf voorzien.

Ook kregen zij de eerste foto's binnen van het schaalmodel dat van onze ladder wordt gemaakt door Peter Appel. Een prachtig initiatief, wij zijn erg benieuwd naar het resultaat.
Mei 2013

We zijn er nog lang niet.
Graag zouden wij op 8 oktober 2013 met onze Ladder op de kanaalkade rijden, maar dan moet er nog wel wat gebeuren. Alles duurt toch wat langer als dat wij eigenlijk graag gezien hadden.
De radiator is inmiddels klaar en afgeperst. Alle wielen zijn er af geweest en het gehele remsysteem is nagekeken. Echter, bij het vullen van het systeem met nieuwe remolie bleek toch nog een cilinder van het linker achterwiel lek. Die moet dus vervangen worden en dat is een tegenvaller. Zeker gezien de moeite die wij gehad hebben om de remschoenen op de voorwielen weer op hun plek te krijgen. Nu moeten de remschoenen van de achterwielen er af. Zodra de remmen weer goed zijn, kan de Ladder weer terug op zijn wielen en kunnen wij proberen de koppelingsplaten los te krijgen.
De achterlichten zitten nog niet op hun plek. Alle draden bleken dezelfde kleur te hebben en zoek dan maar eens uit waar welke draad voor is. Ook dat heeft al veel tijd gekost en is nog niet klaar. Verder is de voorbumper er af en helemaal geschuurd en in de primer gezet. Ook moet hier nog wat laswerk gebeuren.
We werken er iedere 1e en 3e woensdag in de maand aan, en hebben nu besloten om ook iedere 5e woensdag aan de ladder te werken. We hebben voorlopig nog werk genoeg.
Augustus 2012

Het begin is er.
Op dit moment is het belangrijkste doel de Ladder weer rijklaar te krijgen en te laten keuren.
Het was ons bekend dat de radiator lek was, maar nadat wij hem hadden afgeperst bleken voornamelijk de slangen lek. Deze zijn nu vervangen. We moeten hem nog een keer afpersen maar we hebben goede hoop dat het lek nu gedicht is. Alle platen die er uit moesten om bij de radiator te kunnen komen zijn meteen ook van alle roestplekken ontdaan, opnieuw geschilderd en weer terug geplaatst.




Een grote klus is de achterwielen. 
Deze zijn er nu af (het linker wiel zit vast met moeren met linkse draad, wie denkt daar nu aan?). 
De remmen worden nu nagekeken en een aantal bouten van de steekas zal vervangen moeten worden.




En aan het einde van de avond even napraten.
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu